Locul pe care-l ocupă existenţa
este spaţiul minim în non-existenţă. Ea e o parte mică, limitată în
imensitatea, în absolutul care conţine şi
existentul, şi ne-existentul, şi prezentul, şi viitorul, şi
creatul, şi necreatul. Astfel, „a fi„ devine
inclus în „a nu fi”, "a exista” – inclus în ”a nu exista”.
Dumnezeu cuprinde toate raporturile reale şi nemanifestate. Cum
existenţa e doar o mică parte din non-existenţă, putem afirma
că Dumnezeu nu există.
Numai creaturile Sale pot fi – în firida unei realități mărginite.
Toate atributele nemanifestate, care-i aparţin Lui, se întind ca o
mână protectoare şi invizibilă peste viața noastră. Aşadar, cum
am putea spune despre ceva care este şi nemărginit, şi mărginit altfel
decât că este infinit – raportându-ne, cu firescul unui fluture în dizolvarea formei norilor, la termenul atotcuprinzător.
Dumnezeu, prin prisma perfecţiunii Sale, este forma contrariilor.
El este şi nu este, se manifestă şi nu se manifestă, se arată şi
nu se arată. El e stăpânul timpului veşnic, dar şi al absenţei
veşnice. Veşnicia e forma lui Dumnezeu. Marea absenţă este umbra Lui.
Amândouă pot fi deopotrivă.
Pentru sensul relativității noastre, eternitatea este doar o
posibilitate. Atunci când se va sfârşi termenul acestei condiţii relative, de cele mai multe ori spunem că nu vom mai fi, adică vom absenta din realitatea
prezentă. Dar dacă spunem cu certitudine că nu vom mai fi,
implicând prin asta trecerea într-o stare eternă, înseamnă că percepţiei umane îi e mai la îndemână
descrierea absenţei, că aceasta e o reprezentare mai aproape de permanenţă. Astfel, absenţa nu
înseamnă inexistenţă, aşa cum nici non-existenţa nu
echivalează cu inexistenţa.
Omul e o sumă de prezenturi, de particule care își durează arhitectura individual, ireversibil, situată numai şi numai într-un punct
al timpului. Dincolo de clipa prezentă e un non-existent, ceva ce nu are
însuşire temporală concretă. E ceva absolut nou, care nu s-a
configurat în niciun alt moment trecut.
De asemenea, a face profeţii, a lumina prezentul încă
neinventat, încă nefăcut, înseamnă a lumina o părticică din non-existent. De
aceea numai Dumnezeu putea să-i învestească pe unii dintre aleşii lui cu o
astfel de putere – într-adevăr putere, fiindcă a „dialoga” cu ceva necreat încă e un atribut suprem al divinităţii, un semn al im-posibilului înfăptuit
printr-o delegare providenţială. Profetul nu numai că intră în
contact cu o lume neîntemeiată, dar, prin aceasata, intră în contact şi cu el
însuşi, cu imaginea lui din viitor, cu non-creatul persoanei lui, cu varianta
lui care nu s-a înfăptuit încă. Profeţia nu e un act static, pasiv, ci,
dimpotrivă, o legătură vie, o dez-locuire, o întâlnire între tine şi
tu-cel-care-nu-ești.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu