„Împăratul Hoâng-ti a vrut într-o zi să
atribuie muzicii note invariabile. El a trimis un maestru de muzică la hotarele imperiului
[...]. Acolo se afla un fel de pământ al făgăduinţei, unde, cu un mileniu
înaintea erei noaste, se aventurase regele Moù, simţindu-se atât de fericit,
încât uitase drumul întoarcerii. Ministrul lui Hoâng-ti s-a întors aducând o veste
mare. În fundul unei văi retrase, văzuse bambuşi miraculoşi, toţi de aceeaşi
înălţime. Solul tăiase o bucată de tulpină între două noduri şi suflase în ea.
Or, sunetul care se auzi era
întocmai ca acela al vocii sale când
vorbea fără pasiune. Şi mai era sunetul acela asemeni murmurului unui
pârâu care izvora în acea vale şi care mai departe devenea fluviul
Hoâng-hô. Atunci două păsări, un phoenix mascul şi un phoenix femelă, s-au
lăsat în zbor pe un copac; primul a cântat şase note, pornind de la acelaşi
sunet; femela lui a cântat şase note diferite. Ministrul, după ce i-a ascultat
cu atenţie, a tăiat alte 11 ţevi, corespunzând, împreună cu prima, tuturor
notelor pe care le auzise. Şi a înmânat stăpânului său aceste etaloane sonore,
care au fost numite liu, adică legile. Misiunea lui fusese dusă la bun
sfârşit.”
Louis Laloy, La
Musique Chinoise
(tablou - Vladimir Kush)
(tablou - Vladimir Kush)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu