După ce, la prima amintire din Târgu-Jiu, sabia lui Tudor
Vladimirescu îmi sclipise pe tăișul dintre limbă și tăcere, urma să mergem
în parcul din centru, acolo unde era trenulețul cu ultimul vagon mai subțire decât celelalte, împăunat cu un roșu bezmetic, pe care doar copiii cei mai curajoși
îl atingeau, sărind, într-o combustie de culori și strigăte, un metru înapoi,
în râsetele și aplauzele celorlalți copii. Eu nu m-am urcat în vagonul ăla
niciodată, fiindcă mi se părea că e o fiară care nu numai că m-ar înghiți, dar
m-ar reda lumii umflată ca un balon zburător, cu organele înfășurate în
cabluri, o fetiță electrică ce nu ar mai fi putut să articuleze decât litere
arse și prăjite, fără nicio legătură cu alfabetul realității. M-am așezat, ca
de obicei, în cel de-al doilea vagon și am pornit pe traseul șerpuit și puțin înfricoșător,
pe sub crengile de ginko biloba și pe lângă imensul aparat de vată pe băț.
Aveam impresia că treceam prin plasa unei balene albe și dulci și că puteam să
mânânc din ea oricât aș fi vrut, până ce pântecul meu ar fi devenit un rotocol
din țesătură moale. Și apoi, când aș fi coborât din trenuleț, la picioarele
mele s-ar fi întins un covor din aceleași fire delicate, pe care aș fi călcat
încălțată cu pantofii mei de lac, strânși de bareta roșie. Lumina mirosea a
vanilie cu scorțișoară, și toți pasagerii acelui tren miniatural inspirau, atât
de adânc, nu numai aerul locurilor acelora neschimbate, ci și aerul unor
așezări viitoare, pe care le străbăteam cu prezența noastră elfică, ruptă de mișcarea
rectilinie a zilei.
Apoi am plecat cu tata să
privim râul de la capătul parcului. Jiul era
glazurat alb-violet în timp ce razele apusului, ca
niște picioroange antrenate la circ, patinau labirintic și caraghios.
- De ce nu înoată nimeni
aici? am întrebat.
- O... Sunt multe povești
înfricoșătoare. Nimeni din cei care-au intrat în apa lui n-a mai ieșit cu
viață.
Aflasem
nu demult cum se înecase un copil de la noi de la bloc. Avea doar câteva luni și stătea
într-un coș cu un mâner mare și portocaliu pe bancheta din spate a mașinii.
Părinții lui se întorceau cu el de la un vraci din Mătăsari, care încercase să
le vindece copilul de friguri înțepându-l în umeri și în buric cu un ac de oțel,
prin care trecea o sârmuliță veche și descântată. Pe podul de pe Jiu au făcut
accident, iar coșulețul a sărit peste balustradă și a intrat, prin suprafața
liniștită și înșelătoare a apei, până în străfundurile unei lumi din care mai
avea să se întoarcă de multe ori. De atunci, o dată la câțiva ani, povesteau
vecinii noștri de pe Aleea Plopilor, acolo unde era apartamentul nostru, din
apele veștede se ridica ba un copil de vreo 2 ani, ba, peste câtva timp, un
prichindel cu fața veselă de vreo 5 ani, ca apoi să fie văzut cu chipul
adolescentin, păzind parcă peste domeniul lui acvatic și uitându-se indiferent
la cei care încă nu simțiseră vertijurile nenăscute ale apelor.
- Noi am vrut să ne
bălăcim odată în el, a continuat tata, dar când să ne aruncăm de aici de pe
malul ăsta neîngrădit, unei fetițe care era cu noi i s-a desprins lănțișorul de
la gât și i-a căzut, cu medalionul lui în formă de pește, în apă. Am văzut
atunci o mână înșfăcând medalionul, o mână îmbătrânită, cu degete arcuite, de
saxofonist. Ni s-a făcut așa frică, încât am luat-o la fugă și am sărit peste
masa lui Brâncuși, împiedicându-ne de scaunele ei argintate.
La
întoarcere, eu și tata ne-am oprit la Masa tăcerii. Pe atunci nu erau gardieni
în jurul ei, și unii turiști chiar se așezau pe scaune și luau prânzul acolo. Eu
nu am atins nici o bucățică de calcar, nu fiindcă ai mei mi-ar fi
interzis, ci pentru că simțeam că ceva respiră acolo în sculpturile a căror
rigiditate devenea, în crepusculul pal-roșiatic, pântecoasă; înăuntru era
o vietate care încerca să iasă la suprafață, să pleznească prin membrana alb-argintie.
Taică-miu își aprindea o țigară și privea stins spre Jiu. Iar eu nu mă mai
săturam să respir odată cu clepsidrele din granule și cioburi înmărmurite. Fiecare
dintre cele 12 scaune era diferit. Înconjuram masa și între ea și scaune îmi
treceam mâna prin aerul poros, ca de animal domestic. Număram în gând până la
12 și unde se oprea numărătoarea, acolo încremeneam și eu. ”Ăsta e un scaun de copil”, îmi spuneam, ”pe ăsta nu poate sta decât o pasăre”, și
tot așa, până se întuneca și nu mai vedeam decât lumina de la țigară și
suprafața precum o lună cu obraz de aragonit a mesei și a scaunelor. Dacă
insistam cu privirea prin întuneric, materia lor își desfăcea o pâlpâire
stinsă, dar suficientă cât să poți vedea cumva în ele pe de-a-ntregul. Cei 12
pitici cu pălării aplatizate de circari își întindeau piciorușele și se roteau,
schimbându-și locul. Nimeni nu putea bănui că, de fapt, ele nu mai sunt acolo unde
fuseseră așezate și că, într-una dintre nopți, când copilul de câteva luni se
înecase, Iuda și Iisus își schimbaseră locurile într-o rotire insesizabilă,
pentru ca apoi tragedia să se petreacă din cauza unui milimetru de
repoziționare. Lumea o luase razna, podurile se cutremuraseră în mirosul de fum
apocaliptic; privirea celui care trece prin retina altuia poate determina
răsturnarea universului într-o clipă. Dar Iisus își reluase locul și, din
tărâmul de pe fundul celui mai periculos râu, întorcea sufletul copilului cu
fața către tot ceea ce este pământesc, îl arăta ca o reabilitare a noastră, a
tuturor, ca un „trailer” ambiguu al lumii de apoi. Pe urmă m-am oprit sub Poarta sărutului, care niciodată n-a avut pentru mine vreo
însemnătate erotică. De fapt, n-am perceput-o ca fiind altfel decât Unul, un
întreg, și nu două jumătăți îmbrățișate. Poate cei care-o percepeau înjumătățit
se așezau sub tavanul ei și se sărutau. Dar pentru mine era un imens tunel
răsucit, un mănunchi de trei coloane dintr-un templu interior, o parte din mine
însămi, ceva care pur și simplu ieșise din oasele mele și alesese să dureze
acolo. Oasele mele răsucite, pe care nu se așază nicio pasăre, niciun cântec -
altul decât sunetul din toracele meu dăltuit atent. Era acolo un portal, iar
îmbrățișarea nu era decât o cheie pe care trebuia s-o descifrezi, o ghicitoare
despre doi, al cărei răspuns trebuia să-l găsești de unul singur.
De
regulă, la Coloană nu mergeam în aceeași zi. Coloana avea un timp al ei
special, întotdeauna ziua, sub soarele din tablă coclită de deasupra orășelului
meu căptușit cu plase matlasate. În apropierea Coloanei era un aer dens, de
respirații stratificate ale îmblânzitorilor de fiare; împletiturile și
răsucirile stratosferice își lăsau în jos alpiniștii invizibili, care-ajungeau
să coboare pe tulpina unei plante cosmice, pe înfășurarea microscopică a unei
corzi de chitară, pe gâtul lung, cu multiple mere adamice, al unei ființe pe
cât de fantastică, pe-atât de concretă și plină de mărturii ale unor eforturi de-a
se înălța și de-a se cuprinde pe ea însăși în aceeași particulă de timp.
Dar atunci era pentru prima și
ultima oară când ajungeam acolo noaptea. Coloana nu mi se arătase niciodată
astfel, ca o coadă de șarpe care ieșea la nesfârșit din pământ, forfotitor și totemic,
lucind argintiu în pupilele mele verzi-decolorate. Iar când tata și-a aprins
țigara, coada nărăvașă s-a zbicit către fața lui și i-a retezat cilindrul
alburiu cu o mișcare scurtă, de viperă-educatoare. Neștiind ce se întâmplă,
taică-miu a înjurat năucit și a-nceput să se uite prin iarbă, fiindcă de acolo
i se păruse că-i sărise ceva până în dreptul gurii. Dar eu văzusem coada ieșind
o secundă din pământ, înfoindu-se ca o încheietură de centaur, și, cu un glas
răgușit, imperceptibil, ne spusese fiecăruia un cuvânt care-avea să ne
definească. Iar cuvântul ni se-ntindea nelămurit pe piele, ne ajungea apoi în
jurul gâtului și ne mângâia ori ne strângea cu tandrețe și oroare. Eu nu știu
dacă astea au fost viziuni sau doar cotloane psihice, magme umflate sub
pelerina unei divinități vestitoare sau vise din lavița unui sculptor cu dalte
profețitoare. Dar în seara aia îmi amintesc un cuvânt mângâindu-mi pielea de
reptilă purpurie. Și acel cuvânt s-a auzit mai tare decât bătăile inimii unei
sculpturi ce prinde viață. Era un cuvânt-pojghiță, ce-avea să se spargă și să
mă lase să intru în lumea pe care-o căutam cu adevărat, lumea de sub toracele
din firișoare de păpădie și fontă, lumea de sub mii de alte lumi cu pojghițele
lor de gheață și carapace. Auzeam acel cuvânt în forma lui cea mai
pură, de sunet. Era ceva ce nu-mi
aparținea și, totodată, ceva creat de mine. A crea înseamnă să găsești în
obiecte o melodie care există înainte de facerea lumii. Eu tocmai auzisem un
licăr de sunet care mă făcea să privesc într-o amintire și-o uitare
bolborositoare din adânc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu